Zarządzanie marketingowe
Cechy szczególne zarządzania marketingowego MSP
Marketing małej firmy jest odmienny od marketingu innych typów przedsiębiorstw, ponieważ zdeterminowany jest przede wszystkim: ograniczonymi zasobami finansowymi, małą liczbą produktów, ograniczonymi przestrzennie rynkami.
Tworzenie strategii marketingowej
Tworzenie strategii składa się z pięciu etapów:
• analiza otoczenia i analiza potencjału przedsiębiorstwa,
• identyfikacja celów strategicznych,
• segmentacja rynku,
• sformułowanie marketingu-mix,
• podział i uruchomienie środków.
Istota zarządzania marketingowego
W literaturze przedmiotu nie ma jednomyślności, co do sposobów definiowania marketingu, zarządzania marketingiem, zarządzania marketingowego i uchwycenia wzajemnych relacji między tymi sferami zarządzania a zarządzaniem strategicznym. Wynika to przede wszystkim z faktu, że zakres podmiotów zajmujących się marketingiem jest bardzo szeroki. Po drugie marketingiem zajmują się naukowcy od poszczególnych dziedzin gospodarki, także od public relations, psychologii, socjologii, politologii.
Szanse i zagrożenia rynkowe małych przedsiębiorstw
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) cechuje duża wrażliwość na wszelkie wahania i niestabilność. Dlatego podstawowym warunkiem osiągnięcia dobrego efektu ekonomicznego i psychologicznego jest długofalowa, stabilna polityka makroekonomiczna państwa.
Zazwyczaj małe i średnie przedsiębiorstwa napotykają trzy podstawowe bariery rozwojowe:
1) bariery rynkowe i otoczenia, wiążące się z problemami wynikającymi zarówno z ogólnej sytuacji gospodarczej (wahania koniunktury) jak i zmian natężenia konkurencji,
Pojęcie i cechy MSP
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) stanowią podstawę wszystkich współczesnych gospodarek europejskich. To głównie dzięki małym i średnim przedsiębiorcom gospodarka
zawdzięcza swój wzrost. Na początek zapoznajmy się z terminologią.
W skład MSP wchodzą trzy rodzaje przedsiębiorstw:
1) średnie przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników oraz jego roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro,