Cechy szczególne zarządzania marketingowego MSP



Marketing małej firmy jest odmienny od marketingu innych typów przedsiębiorstw, ponieważ zdeterminowany jest przede wszystkim: ograniczonymi zasobami finansowymi, małą liczbą produktów, ograniczonymi przestrzennie rynkami.

Podejście marketingowe do zarządzania małą firmą nie oznacza zmian formalnych w postaci powołania komórki marketingowej lub powierzenie pracownikowi dodatkowych obowiązków z zakresu marketingu. Z reguły podejście marketingowe w tej grupie przedsiębiorstw oznacza „wtopienie” go w istniejący system zarządzania przez dokonanie zmian i uzupełnień. Niezależnie jednak od rozwiązań formalnych obowiązuje fundamentalna zasada myślenia i działania marketingowego, w którym punktem wyjścia są potrzeby i wymagania klientów.
Orientacja marketingowa małej firmy wymaga budowania koncepcji wytwarzania, sprzedaży, świadczenia usług już od samego początku, zanim zostaną poniesione pierwsze koszty związane z wytwarzaniem, nim zostaną zorganizowani pracownicy, zanim zostaną wdrożone pomysły na skuteczne zarządzanie zasobami będącymi w dyspozycji firmy. Jest to niezwykle istotne, ponieważ ten, kto produkuje musi pamiętać, że klient nie tyle płaci za produkt, ale za zaspokojenie swoich potrzeb. W małej firmie zapewniony jest bezpośredni kontakt z klientem, a produkcja i świadczenie usług ma charakter zindywidualizowany, dlatego orientacja na klienta jest możliwa do zrealizowania czasem łatwiej, niż w przypadku dużych firm. Koszty pozyskania informacji o potrzebach klientów również są w rzeczywistości mniejsze, niż w dużych firmach.

Najważniejsze cechy charakterystyczne marketingu małych firm to:
1) marketing charakteryzuje oryginalność oraz indywidualizm oferty. Większego znaczenia nabiera jakość oferowanych produktów,
2) wytwórca traci swoją anonimowość (spotykane w dużych firmach), produkt czy usługa markowana jest własnym nazwiskiem. Właściciel dba nie tylko o imię swojej firmy, ale również własne nazwisko, klient może mieć poczucie indywidualnego traktowania, może czuć się wyjątkowy, jedyny dla firmy,
3) skromne narzędzia marketingowe,
4) małe firmy działają zwykle w wąsko zdefiniowanych grupach nabywców szukających
ściśle określonych korzyści, czyli w niszach rynkowych, które są na tyle małe i dyskretne,
że nie stanowią atrakcji dla innych; małe firmy mogą być na nich nawet monopolistami,
mogąc również ustanawiać wyższą cen oferowanych produktów,
5) cena jest najważniejszym czynnikiem, na którym MSP budują swoją pozycję konkurencyjną, jednak nie ma już tak silnej pozycji, jak w latach poprzednich. Rośnie znaczenie innych czynników. MSP dostrzegają efektywność stosowania strategii niszowej (wąska specjalizacja, specjalistyczna wiedza i umiejętności). Bardzo istotny w budowaniu pozycji konkurencyjnej staje się wizerunek przedsiębiorstwa, a także kompetentni, dobrze zmotywowani pracownicy.