Strategia Lizbońska
Rada Europejska przyjęła w marcu 2000 strategię według, której do 2010 roku UE stanie się najbardziej konkurencyjną, dynamiczną i opartą na wiedzy gospodarką świata, zdolnej do tworzenia nowych miejsc pracy oraz zapewniającej spójność społeczną.
Strategia odnosi się do działań podejmowanych na trzech wzajemnie powiązanych płaszczyznach:
• gospodarczej,
• społecznej
• ochrony środowiska.
W odniesieniu do gospodarki strategia określa sześć priorytetów, które dotyczą:
1. rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych,
2. dokończenia budowy rynku wewnętrznego,
3. pełnego zintegrowania rynków finansowych,
4. rozwoju przedsiębiorczości,
5. stworzenia Europejskiego Obszaru Badań oraz
6. dokonania przeglądu wspólnotowych instrumentów finansowych.
Druga płaszczyzna Strategii obejmująca zagadnienia społeczne, za priorytetowe uznaje działania na rzecz :
• osiągnięcia pełnego zatrudnienia,
• zwalczanie marginalizacji społecznej
• wzmocnienia znaczenie edukacji jako najważniejszego czynnika budowy gospodarki opartej na wiedzy.
Trzecią płaszczyznę stanowi wymiar środowiskowy w kontekście trwałego wzrostu gospodarczego, który został włączony do Strategii lizbońskiej podczas szczytu Rady Europejskiej w Göteborgu 15-16 czerwca 2001 r. Szefowie państw i rządów potwierdzili wówczas, że osiągnięcie celów przyjętych w Strategii nie może odbywać się kosztem degradacji środowiska naturalnego.
Decydującym czynnikiem sprzyjającym osiągnięciu tego celu jest mocniej zintegrowany rynek finansowy, który ma być katalizatorem wzrostu wszystkich sektorów gospodarki. Rezultatem tej integracji będą korzyści dla konsumentów w postaci niższych cen i lepszej jakości produktów, dla małych i średnich przedsiębiorstw w postaci obniżenia kosztów działalności i zmniejszenia ryzyka. Większy, swobodny rynek finansowy i konkurencja między instytucjami świadczącymi usługi finansowe zapewni korzyści wszystkim podmiotom rynku.
W celu realizacji zamierzeń strategii Lizbońskiej przyjęto Plan Działań w obszarze Usług Finansowych (ang. Financial Services Action Plan).