Proces budowania wizji
Dobre sformułowanie wizji to dopiero początek.
Podstawową kwestią jest tutaj bowiem to, na ile firma będzie nią żyła. Jednym ze sposobów w jaki można pomóc firmie w zapewnieniu tego, jest włączenie pracowników w proces tworzenia lub weryfikacji wizji. Aby to się mogło udać, przed rozpoczęciem procesu należy zastanowić się nad następującymi kwestiami:
1. Wybór zespołu do opracowania wizji.
Od tego niewątpliwie należy zacząć, tylko kto ma być w takim zespole? Czy tylko kierownicy? Kierownicy i wyselekcjonowani przez nich pracownicy reprezentujący wszystkich zatrudnionych? Kierownicy i zwykli pracownicy wybrani przez kolegów? Wszyscy którzy się zgłoszą?
Propozycja: Zespół będzie się składać z członków każdego działu. Zespół będzie wybrany metodą proporcjonalną ( im więcej ludzi w dziale tym więcej przedstawicieli w zespole)
2. Decyzja czy będzie potrzebny proces szkolenia, a jeśli tak to w jakim zakresie?
Czy prace nad wizją zostaną poprzedzone spotkaniami na temat tego jak firma pracuje, na temat jej historii, finansów, relacji biznesowych i innych operacyjnych kwestii?
Propozycja: Szkolenia dla menadżerów wszystkich szczebli o ważności i roli wizji w organizacji.
Sportowe ręczniki szybkoschnące
3. Decyzja jaki będzie wkład wszystkich pracowników?
Potrzebna jest więc decyzja w jaki sposób pracownicy, którzy nie są w zespole opracowującym misję, będą włączani w proces.
Propozycja: Zostaną przeprowadzone ankiety wśród pracowników, organizowanie spotkań, stworzenie kilka grup fokusowych dla zainteresowanych pracowników, ogłoszenie konkursu na najlepsze sformułowanie wizji. ( szkolenia przed konkursem z zakresu ważności i roli wizji)
4. Decyzja czy propozycja wizji zostanie poddana komentarzom pracowników przed ostatecznym przyjęciem?
Ta kwestia jest podobna do powyższej, tyle że teraz pracownicy są proszeni o skomentowanie stworzonej wizji, a nie zaproponowanie jej treści w ogóle.
Propozycja: Organizowanie małych spotkań lub grup fokusowych. Osoby chętne zostaną zaproszone do uczestnictwa.
5. Decyzja jak często wizja będzie weryfikowana?
Okresowa weryfikacja może być przydatna nie tylko w celu uaktualnienia, ale także aby przypomnieć ludziom które elementy wizji się nie zmieniają i dać im poczucie wpływu na kształt firmy.
Propozycja: Coroczne ankiety wśród pracowników. Kwartalne spotkania menadżerów.
6. Decyzja w jaki sposób ewaluować i uaktualniać wizję?
Zespół opracowujący wizję musi zaplanować okresowy test znajomości i utożsamiania się z wizją wśród pracowników.
Propozycja: Forma ankiety (np. jako część większej ankiety badającej postawy pracowników) lub grup fokusowych składających się z losowo wybranych osób.
7. Najważniejsze decyzja jak sprawić, aby wizja stała się przewodnikiem w codziennym prowadzeniu biznesu, a nie tylko zbiorem pięknych słów?
Życie zgodne z własnymi wartościami i celami nie jest proste, co dopiero czynienie tego w i razem ze społecznością ludzi. Ale jeśli pracownicy nie widzą, że czyni się wysiłek w tym kierunku, lepiej w ogóle nie mieć wizji w przedsiębiorstwie.