Budowanie misji w przedsiębiorstwie



Dobre sformułowanie misji to dopiero początek batalii. Podstawową kwestią jest tutaj bowiem to, na ile firma będzie nią żyła. Jednym ze sposobów w jaki można pomóc firmie w zapewnieniu tego, jest włączenie pracowników w proces tworzenia lub weryfikacji misji. Aby to się mogło udać, przed rozpoczęciem procesu należy zastanowić się nad następującymi kwestiami:

1. Wybór zespołu do opracowania misji.

Od tego niewątpliwie należy zacząć, tylko kto ma być w takim zespole? Czy tylko kierownicy? Kierownicy i wyselekcjonowani przez nich pracownicy reprezentujący wszystkich zatrudnionych? Kierownicy i zwykli pracownicy wybrani przez kolegów? Wszyscy którzy się zgłoszą?

2. Decyzja czy będzie potrzebny proces szkolenia, a jeśli tak to w jakim zakresie?

Czy prace nad misją zostaną poprzedzone spotkaniami na temat tego jak firma pracuje, na temat jej historii, finansów, relacji biznesowych i innych operacyjnych kwestii?

3. Decyzja jaki będzie wkład wszystkich pracowników?

Poza przypadkiem kiedy mamy do czynienia z firmą bardzo małą, niepraktycznym byłoby włączanie wszystkich pracowników w masowe spotkania na temat konstruowania misji. Potrzebna jest więc decyzja w jaki sposób pracownicy, którzy nie są w zespole opracowującym misję, będą włączani w proces. Dla przykładu firma może przeprowadzić ankietę wśród pracowników, zorganizować serię małych spotkań, stworzyć kilka grup fokusowych dla zainteresowanych pracowników, albo nawet ogłosić konkurs na najlepsze sformułowanie misji. Dobrze byłoby w tej sytuacji z góry poinformować pracowników jakie elementy mają się składać na misję, tak aby wszyscy zaczynali z tego samego miejsca.

4. Decyzja czy propozycja misji zostanie poddana komentarzom pracowników przed ostatecznym przyjęciem?

Ta kwestia jest podobna do powyższej, tyle że teraz pracownicy są proszeni o skomentowanie stworzonej misji, a nie zaproponowanie jej treści w ogóle. W tym przypadku małe spotkania lub grupy fokusowe są szczególnie pomocne, osoby chętne powinny zostać zaproszone do uczestnictwa, a dodatkowo kierownictwo może doprosić inne osoby.

5. Decyzja jak często misja będzie weryfikowana?

Misja nie powinna stać się przestarzałym dokumentem. Okresowa weryfikacja może być przydatna nie tylko w celu uaktualnienia, ale także aby przypomnieć ludziom które elementy misji się nie zmieniają i dać im poczucie wpływu na kształt firmy.

6. Decyzja w jaki sposób ewaluować i uaktualniać misję?

Zespół opracowujący misję musi zaplanować okresowy test znajomości i utożsamiania się z misją wśród pracowników. Może się to odbywać w formie ankiety (np. jako część większej ankiety badającej postawy pracowników) lub grup fokusowych składających się z losowo wybranych osób.

7. Decyzja jak zakomunikować misję pracownikom, klientom, dostawcom i społeczności lokalnej?

Niektóre firmy umieszczają swoją misję na odwrocie wizytówek, które są później wręczane wszystkim pracownikom, klientom i dostawcom. Inne wieszają misję w różnych miejscach w firmie, drukują na materiałach firmowych, umieszczają na stronie internetowej i w inny sposób publicznie je uwidaczniają. Jednakże konsekwencją takiego upublicznienia misji jest to, że firma musi być gotowa dotrzymać obietnic w niej składanych.

8. Najważniejsze – decyzja jak sprawić, aby misja stała się przewodnikiem w codziennym prowadzeniu biznesu, a nie tylko zbiorem pięknych słów?

W jakże pięknym świecie byśmy żyli, gdyby wszystkie organizacje faktycznie działały zgodnie z zasadami deklarowanymi w misjach. Wszyscy byśmy byli skoncentrowani na tworzeniu wartości, na jakości, dbałości o społeczność, byśmy byli innowacyjni oraz szlachetni i produktywni na wiele innych sposobów. Życie zgodne z własnymi wartościami i celami nie jest proste, co dopiero czynienie tego w i razem ze społecznością ludzi. Ale jeśli pracownicy nie widzą, że czyni się wysiłek w tym kierunku, lepiej w ogóle nie mieć misji w przedsiębiorstwie.